Thursday, March 10, 2016

Gangguan semasa belajar silat

Gangguan? Ha ha.. yang aku maksudkan di sini bukan gangguan makhluk halus macam nyamuk ke.. walaupun memang nyamuk ni amat mengganggu.. ataupun gangguan makhuk lain yang tak nampak.. tapi yang aku maksudkan adalah gangguan interference dalam mempelajari sesuatu teknik dalam silat A disebabkan pelajar telah belajar silat-silat yang lain...

Benda ni aku hadapi malam tadi. Latihan malam tadi Hj Rahman mengajar gerakan combinasi buah-buah kuntau:
a) buah 1 diikuti buah 2, dan diakhiri dengan 3
b) buah 2, diikuti buat 1, dan diakhiri dengan buah 3

Masalah yang aku hadapi ialah buah 3, tumbuk tiga kali.. sepatutnya kedua-dua tangan menumbuk.. tapi disebabkan di dalam buah pukul lian, aku dah biasa dengan perisai dan tumbuk, jadi bila tangan kanan menumbuk, akan diikuti dengan tangan kiri menghantar perisai.. ataupun menyisip... jadi beberapa kali aku ditegur oleh Hj. Rahman, dan memang aku rasa agak sukar...

Lepas ni kena rajin buat belebat la nampaknya.. ibarat kata Tn Haji, belebat tu lah buah kita

Kesukaran ni ditambah pula dengan posisi sendeng yang memang baru bagi aku..


No comments: