Saturday, September 4, 2010

Karate Kyokushin

Dah lama aku intai2 Karate Kyokushin ni di YouTube. Mula2 nampak macam boring, sebab permainan dia tak cantik, tapi bila aku tengok lama2, temasuk cara training, lebih-lebih lagi yang melibatkan conditioning, datang juga minat untuk mempelajarinya.

Carian di Internet menemukanku dengan Master Carlos Lont, seorang warga Belanda Muslim, bekas juara dan jurulatih Kyokushin Belanda. Beliau sekarang bekerja di Malaysia, dan mempunyai sebuah dojo Kyokushin di Gombak.

Suatu malam aku melapangkan diri melawat dojo tersebut. Ketika itu dalam pukul 9. Setibanya di dojo terdengar suara mengaji, rupa-rupanya depa tengah solat Isya'.


Carlos Lont & pelajarnya sedang solat sunat ba'diyyah Isya'

Setelah solat aku bertemu dengan Master Carlos, dipendekkan cerita, Master Carlos mahukan pelajar yang ada keinginan, bukan yang talented. Beliau inginkan pelajar yang rajin datang.

Kebanyak pelajar adalah warga asing spt Arab. Tak da masalah sebab dulupun masa aku belajar karate Shotokan, semua Arab.

Mater Carlos offer free trial 1-2 kali. Nantilah ada masa aku turun.

No comments: