Wednesday, April 25, 2007

Cara Mengajar Silat Zaman Ini

Kalau kita rajin bertanya orang silat yang lama-lama pasti kita selalu dengar yang belajar silat zaman dulu cukup susah. Latihannya pula amat keras.

Persoalannya adakah cara tersebut sesuai lagi digunakan pada zaman ini?

Sebelum kita cuba jawab soalan tersebut, lebih baik kita lihat perbezaan antara senario dunia persilatan zaman dulu dan sekarang.

Orang dulu tak banyak kerja. Siang mereka ke sawah, malam boleh bersilat. Orang sekarang banyak sangat komitmen. Nak luangkan masa seminggu sekali pun payah. Siang kerja, malam pun kerja.

Dulu murid silat cari guru. Sekarang guru kena cari murid.

Dan banyak lagi perbezaan yang lain.

Aku tak nak jawab soalan ni. tapi cuma nak kongsi pengalaman.

Masa aku belajar silat A beberapa tahun dulu, adalah sorang abang ni, umur dalam 40 tahun datang belajar. Pada hari-hari pertama belajar silat dah kena tangkap leher sampai tak bernafas sampai dia pitam. Tak lama lepas tu, dia pun ghaib terus tak datang-datang.

Aku sendiri pulak masa belajar silat B, cikgu suruh lompat flip atas badan kawan. Aku ni tak pernah buat, dan jurulatih pulak tak pernah ajar cara untuk buat, jadi terus buat. Kesannya, masa aku landing kaki aku bunyi 'krek'.. terus tak boleh bangun.. terpaksa cuti beberapa hari dan tak boleh pergi kerja. Kesannya terpaksa berhenti berlatih dan bersukan untuk 1 tahun lebih sebab kalau lasak, sakit tu datang balik.

Ada orang datang latihan silat untuk kesihatan selain dapat belajar beladiri.. tapi kalau sakit yang dapat... pasti orang akan lari, especially yang baru belajar. Badan kita nak pakai untuk buat banyak benda..

Satu lagi.. ada sorang jurulatih silat B ni.. jurulatih yang lebih senior minta dia tunjuk kat aku satu buah. Kita nak tengok step by step, dia pulak terus buat laju. Panas jugak hati aku. Sakit ape... Nasib baik jurulatih senior tu suruh aku buat balik kat dia.. merasa jugaklah dia penangan aku. Jadi aku mintak sangat kat jurulatih silat yang senior, tolong perhatikan jurulatih muda ni mengajar. Kengkadang depa ni panas baran.. maklumlah baru dapat title jurulatih.

No comments: