Wednesday, April 25, 2007

Pukulan Buah Melaka

Lepas aku ambik seni tongkat dengan Cikgu Dahlan Setiabakti, aku attend pulak kursus Pukulan Buah Melaka. Cuma dapat attend beberapa kali, dan belum complete lagi, tapi rasa amat puas hati.

Kalau sebelum ni, dalam beladiri lain, bila orang serang, kita elak/tepis, kemudian baru masuk, tapi dalam Pukulan Buah Melaka aku belajar tepis dan serang dalam satu masa. Tak perlu nak 'bermalam' (meminjam istilah Cikgu Dahlan), iaitu menarik tangan ke belakang sebelum menumbuk. Mula-mula tu kekok jugak, tapi alhamdulillah, sekarang dah biasa.

Aku juga belajar beberapa bentuk serangan yang aku tak pernah jumpa seperti tampar kucing, buah sebat dan tendangan ke peha + penyawa (tak tahu nama dia apa). Begitu juga dengan konsep 'latah'.

Walaupun belum habis belajar, asas yang aku dapat dari Cikgu Dahlan kurasakan amat berguna, dan yang menariknya, dapat pulak aku gabungkan dengan buah Gayong. Contohnya, semasa menerima serangan, kelek dan makan guna teknik Pukulan, dan habiskan guna teknik Gayong yang 'ngeri' tuh.

Nanti ada masa, nak mengadap Cikgu Dahlan balik. Minta-minta dia diberikan kesihatan agar dapat meneruskan usaha mengajar silat ini.

No comments: