Wednesday, April 25, 2007

Pengalaman Training Taekwondo

Ini pengalaman aku join Taekwondo WTF selama 2-3 bulan lebih kurang. Masa tu aku dah dapat hitam 1 dan Shotokan, dan tunggu masa nak balik Malaysia.

Kebetulan tempat latihan yang aku ikut itu adalah satu pusat latihan yang banyak mengeluarkan jaguh taekwondo negara tersebut, jadi training yang aku ikut kira lebih menjurus pada cara menghadapi tournament.

Walaupun aku hanya sempat dapat belt oren, aku sempat didedahkan dengan beberapa teknik yang baik. Contohnya teknik menyerang dengan kaki depan. Selalunya bila menendang, kita akan guna kaki belakang. Tapi dengan teknik ini, disertakan dengan teknik menukar kaki, boleh menjadikan opponent kita keliru dan tak dapat nak tentukan kaki mana yang akan menyepak.

Latihan menyepak pad juga dapat menajamkan ketepatan sepakan. Aku juga sempat berlatih menendang dalam keadaan berundur. Ertinya bila diserang, kita undur dan dalam masa yang sama menyepak lawan.

Cuma Poomsee (macam kata karate) taekwondo macam tak berapa syok kalau nak banding dengan kata.

3 comments:

Kaklong Syikin said...

salam,

err..cam kenal aje tuan punya blog ni hihi..

Mak Su said...

assalamualaikum - bagus ler kamu, teruskan latihan.

jilulquron said...

bila nk smbung tulis lagi? sy dr cekak nk smbg gayong ng tkd ok tak?